Behandling & rehab

Naprapati

Genom en behandling hos vår naprapat kan du få hjälp med besvär så som ryggskott, nackspärr, muskelsträckning, muskelvärk, musarm och tennisarmbåge.
Klicka här för lediga tider.

Naprapati handlar om att förebygga, utreda och behandla funktionsrubbningar och smärta. Det är en kombination av ortopedisk medicin och kunskap om kroppens uppbyggnad och funktion som gör det möjligt för en naprapat att behandla ledbesvär och annan smärta som exempelvis nackspärr, spänningshuvudvärk och tennisarmbåge

Skanlab

Skanlab är en norsk behandlingsmaskin. Skanlab Therapy™ skapar en optimal, lokal och djup värme, som omedelbart ökar den lokala cirkulationen, reducerar smärtan, förbättrar vävnadens elasticitet vilket ökar rörligheten. Det är en väldigt effektiv behandlingsform vid inflammationer och för att påskynda läkning. Vi behandlar med Skanlab vid t ex: plantarfasciit, diskbråck (smärtlindring), ryggskott, tennis- och golf-armbåge, bihåleinflammation och löparnkä.
Klicka här för lediga tider.

Dry needling

Dry needling är ett effektivt behandlingsalternativ för att behandla muskulära besvär och smärttillstånd. Dry needling gör att man kommer åt djupare ner i vävnaderna än vad man kommer med enbart händerna. Dry needling är inte samma sak som akupunktur, man arbetar med helt olika tekniker och mekanismer. Det enda som är samma är lika är att man använder samma typ av nålar. Målet med dry needling är att deaktivera triggerpunkter som är orsak till patientens nuvarande problem och/eller smärta. När nålen sätts i huden kan det sticka till lite men oftast känns det inte alls. När nålen träffar en triggerpunkt ger det upphov till en s.k. local twitch response. Det är dessa som man är vill få fram med denna typ av behandling. Det kan kännas obehagligt eller smärta när man får en twitch. Ofta kan du känna att smärta strålar till andra ställen. Du kan komma att bli öm och stel efter behandlingen, som om du har kraftig träningsvärk. Denna ömhet kan hålla i sig allt från någon timma upp till 2 dagar. Man kan också under samma period känna av lite muskelsvaghet. Full effekt av behandlingen brukar komma efter 2-6 dagar. En studie om effekten av Dry-Needling "Effectiveness of dry needling versus a classical physiotherapy program in patients with chronic low-back pain: a single-blind, randomized, controlled trial" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5599809/

Gravidmassage

När belastningen på kroppen ökar kan det vara skönt att bli lite ompysslad. Hos oss ligger du på en speciell kudde för gravida  Klicka här för lediga tider.

MammaMage

Genom vår träning MammaMage förebygger du problem med muskeldelning inför och under din graviditet. Du får också hjälp med att återhämta dina magmuskler på rätt sätt efter din graviditet. Detta är ett behandlingstid för 1-2 personer med 60 minuter per tillfälle. Vi ger dig övningar att använda hemma för att du ska kunna träna mellan tillfällena. Läs mer om MammaMage, diastasproblem och övningar att undvika här.

Detta är ett program för 1-2 personer med 60 minuter per tillfälle. Vi ger dig övningar att använda hemma för att du ska kunna träna mellan tillfällena. Läs mer om MammaMage, diastasproblem och övningar att undvika här.

Rehabiliterande pilates

Rehabiliterande pilates har som syfte att stärka din kropp och bygga upp din hållning. Det är en rehabiliterande träning för 1-2 personer med 30 minuter per tillfälle.

Vi arbetar tillsammans med kontrollerade pilatesövningar och kombinerar styrka, rörlighet och balans. Alla rörelser och övningar är anpassade efter dina förutsättningar och mål.
Boka din plats här.